A ommodore története III.
Forrás: HWhunPage

A cikksorozat előző részében egészen 1985-ig jutottunk: ekkorra már megjelent a C64, a Plus/4 és a C128 is, azaz valamennyi olyan gép, amelyek örökre egybeforrtak a Commodore nevével. Mindeközben azonban felbukkant egy új termékcsalád is, amely arra hivatott, hogy új életet leheljen a cég kissé megtépázott hírnevébe, és pótolja Tramiel tehetségét... Az alábbiakban a cég életének utolsó tíz esztendejét tekintjük át.

Ajánlott kiegészítő irodalom:
> A Commodore története I.
> A Commodore története II.

 

Új irány

Az 1984-es év nemcsak a Commodore számára volt zavaros: a videojátékok piaca is ekkor omlott össze. A Coleco leállította az érintett termékekkel foglalkozó részlegét, a Mattel Electronics Intellivision pedig annyi adósságot termelt, hogy csaknem tönkretette az anyacéget, a Mattel Toys-t. A Warner Communications sem viselte jól, hogy 1983-ban 536 millió dolláros veszteséggel zárt az Atari, így két részre osztotta a céget, s míg az arcade játékokkal foglalkozó Atari Games-t megtartotta (ez nem más, mint a későbbi Time-Warner Interactive, ami ma már szintén nem létezik), az otthoni számítógépekre szakosodott Atari Corporation-t kiárusította az éppen munkanélkülivé vált Jack Tramiel-nek. A Commodore atyja így egyik percről a másikra a konkurencia élén találta magát, és azon törte a fejét, hogy mi legyen a következő lépés, hiszen egyfelől bosszúra vágyott, másfelől pedig újra az élvonalba akart kerülni. Ehhez azonban valami egészen újra volt szüksége, amellyel első lehetett a piacon...

Jay Miner-t (képünkön), az Atari számítógépek grafikus-és hangvezérlőinek atyját 1982-ben beszélte rá egy volt kollégája, hogy alapítsanak egy saját céget. Néhány befektető megnyerését követően többedmagukkal létre is hozták a Hi Toro-t, mégpedig 7 millió dolláros alaptőkével, majd hamarosan új nevet kerestek: először a "barátnő" latin megfelelőjére, az "Amica"-ra gondoltak, ám amikor megtudták, hogy az már foglalt, a spanyol verziót, azaz az "Amiga"-t választották (elmondásuk szerint nem akartak számítástechnikai csengésű nevet). A fiatal cég rövid időn belül néhány egyedi, "high-tech" botkormánnyal jelent meg a piacon (a JoyBoard például úgy működött, hogy ülni kellett rajta, és a hozzá készült programok egyike, a Zen Meditation a relaxációt segítette), ám ezek voltaképp csak fedőtevékenységként szolgáltak a valódi cél megvalósításának finanszírozására, illetve a hírnév megalapozására...

Egy ideig azonban maga a négytagú fejlesztőcsapat (Jay Miner, RJ Mical, Dave Morse és Carl Sassenrath) sem tudta, hogy pontosan mi lesz a cég elnökének felesége után elnevezett Lorraine projekt eredménye. Egy részük ugyanis a videojátékok éppen hihetetlen magasságokba szárnyalló sikerét akarta meglovagolni, és egy olyan gépet szerettek volna, ami megveri a nagy ellenfelet, az Atari-t; mások azonban inkább egy teljértékű számítógépben gondolkoztak. Végül aztán a vitát az döntötte el, hogy 1983-1984 táján - a fentieknek megfelelően - összeomlott a videojáték-piac.

Az 1984-es téli CES alkalmával szűk körben mutatták be az új számítógépet, ami még nem is keltette egy kész termék benyomását, hiszen az egyes összetevői szabadon voltak összedrótozva. Érdemes volt azonban türelmesen kivárni, amíg megtörtént az operációs rendszer betöltése a hajlékonylemezről: a nézők ugyanis döbbenten figyelték, amint egy látványos bemutató keretében kibontakoznak a Lorraine lenyűgöző grafikus-és hangképességei. A fogadtatásból egyértelművé vált Miner és társai számára, hogy alkotásuknak van jövője, ám sürgősen tenniük kellett valamit, mert időközben felélték a befektetők pénzét, és a sorozatgyártásra, illetve a piacra dobásra már nem maradt anyagi erejük. Jobb híján ezért a tőzsdére mentek, és 2 dollárt kértek részvényeik darabjáért. Ekkor lépett a képbe Tramiel, aki technológiai licencek reményében nagy összegű, rövid lejáratú kölcsönt adott a cégnek, ám amikor látta, hogy egyhamar nem kapja vissza a pénzét, úgy döntött, megvásárolja az egész vállalkozást. Kezdetben egy dollárt és hatvan centet ajánlott részvényenként, ám amikor már csaknem ráállt az Amiga, visszakozott, és a végén 1 dollárnál is kevesebbet, 98 centet ígért. A kis kaliforniai cég vezetői a hitelezők nyomására már csaknem elfogadták a nagyvonalúnak éppen nem nevezhető ajánlatot, amikor két nappal a kölcsön visszafizetésének lejárta előtt új szereplő jelent meg a színen: a Commodore a hihetetlennek tetsző 4 dolláros részvényárat kínálta, és ezt végül sikerült 4,25 dollárra feltornászni. A megállapodás reményében a Commodore az Amiga rendelkezésére bocsátotta a hiányzó összeget, és a hoppon maradt Tramiel-t az utolsó pillanatban sikerült kielégíteni.

Így került az Amiga a Commodore égisze alá, és a botkormányok üzletágát azonmód feledve teljes gőzzel láttak neki a Lorraine befejezésének, ami ekkor új nevet kapott az egykoron önálló cég után: Amiga. Nem volt azonban egyszerű feladat formába önteni az új gépet, mert a készítőknek meg kellett vívniuk a harcukat a vezetőséggel, ami a költségek csökkentése végett néhány dolog kiiktatásával alaposan megkurtította Miner eredeti elképzeléseit (így például kimaradt a 300 bps sebességű modem és a nagyobb fokú bővíthetőség).


Az Amiga 1000

Tramiel ugyanakkor nem adta fel. (Igaz, időközben perre vitte az Amiga ügyét, mégpedig arra alapozva, hogy a kölcsönével hozzájárult az Amiga fejlesztéséhez; néhány évvel később azonban a Commodore javára döntött a bíróság.) A rendelkezésére álló összetevőkből elkészítette a sját 68000-alapú számítógépét, és 1985-ben piacra dobta Atari 520ST néven, mégpedig a fejlesztés alatt álló Amiga meghirdetett árának a feléért, és megtámogatva a tőle megszokott aggresszív reklámhadjárattal, amellyel mind a Commodore-nak, mind az Apple Macintosh-nak odavágott.

Maga az Amiga végül július 23-án látott napvilágot, mégpedig egy költséges médiarendezvény keretében, amelyet Thomas Rattigan, a Commodore észak-amerikai kirendeltségének az elnöke vezényelt le (ő később még fontos szerepet játszik a cég történetében). A New York-i Lincoln központban körülbelül háromszázan figyelték, amint a művész Andy Warhol az Island Graphics által készített Graphicraft programmal lerajzolta a Blondie együttes énekesét, Debbie Harry-t, miközben zenei aláfestés gyanánt Roger Powell zenész és Mike Boom, a Musicraft készítője által szintetizált muzsika töltötte be a termet. Az ennek nyomán született cikkek fantasztikusnak és lenyűgüzőnek titulálták a gépet, ami mellett eltörpült a Macintosh és az immár őskövületnek tekintett IBM PC.

Az Amiga 1000 végül októberben került a piacra 1200 dollár körüli indulóáron; a lelkét egy Motorola 68000 processzor képezte (a PAL verzió 7.09, az NTSC változat 7.16 MHz-en futott). Sajnos azonban a gyártó továbbra is híján volt a tehetséges marketingeseknek, márpedig megfelelő reklámozás híján az emberek nem tudtak mit kezdeni a messze a kora előtt járó számítógéppel, és az egyedülálló képességek láttán a legtöbben úgy tekintettek rá, mint egy játékgépre...

Természetesen az is gondot okozott, hogy a bemutató után három hónapot kellett várni, mire az Amiga végre megjelent a boltokban, eközben pedig a vezetés paradox módon úgy reagált a negyedéves veszteségekre, hogy csökkentette a marketingre fordított kiadásokat, és így a forradalmi gép kiesett a vásárlók látóköréből az 1985-ös karácsonyi szezonban. A cég így végül 237 millió dolláros veszteséggel zárta az évet.

Az Amiga részletei
avagy miben járt a gép a kora előtt

Az Amiga 1000 legnagyobb jelentősége abban rejlett, hogy "ő" volt a világ első multimédia számítógépe: egyedi megoldásai révén fantasztikus távlatokat nyitott a grafika és a hangkeltés terén egyaránt, emellett kiváló operációs rendszerrel érkezett, alapfelszereltség gyanánt pedig egérrel és kislemez-meghajtóval is rendelkezett.

Érdekességképpen jegyezzük meg, hogy a fejlesztők kezdetben folytatták a "Lorraine" és az "Amiga" által megkezdett hagyományt, és az egyedülálló lehetőségeket biztosító három speciális chipet női nevekkel látták el, úgymint Denise/Daphne (grafikus vezérlő), Agnes/Agnus (I/O vezérlő), és Paula/Portia (hangvezérlő). (A Denise, az Agnes és a Paula voltak az eredeti amerikai nevek; a többi csak rájuk ragadt, valószínűleg Európában.) Később ezek persze változtak (a továbbfejlesztett verziók például a Fat vagy Super előtagot kapták), illetve egy részük le is cserélődött, ám ez a három elnevezés maradt meg leginkább az emberek emlékezetében.

Operációs rendszer

Az Amiga operációs rendszere a kezdetektől fogva rendelkezett három meghatározó ismérvvel: gyorsaság, preemptív többfeladatúság és színes grafikus felhasználói felület. Gondoljunk bele: 1985-ben járunk, amikor a fekete-fehér és lassú Macintosh éppen csak megkezdte a pályafutását, a Windows pedig még öt év távolságban volt attól, hogy először értékelhető formát öltsön. A Lorraine - az általa is képviselt piaci szegmensben - még hosszú éveken át veretlen megoldást kínált.

Az említett jellemzők közül itt most csak egyvalamiről érdemes röviden szólni, mégpedig a preemptivitásról. Kezdetben minden fogyasztói többfeladatos operációs rendszer (egészen a 2000-ben kiadott Windows Millenium-ig) részben vagy egészben kooperatív volt, ami azt jelentette, hogy miután a rendszer átadta a vezérlést az azt igénylő programnak, az idő lejártával a "kedvezményezettnek" kellett gondoskodnia a kontroll visszaadásáról, s ha ez egy hiba következtében nem történt meg, akkor magával rántotta az egész rendszert. A preemptív megoldás ezzel szemben jóval óvatosabb: amikor aktuálissá válik, maga veszi vissza a vezérlést, és legfeljebb ismét átengedi egy kicsit, ha a program igényli ezt. Így nagyobb stabilitás és igazi többfeladatúság érhető el.

Grafika

Áttérve a grafikus képességekre, az Amiga 1000 több különböző felbontást és színmélységet ismert, amelyekkel szintén a kora előtt járt. Először is lehetett választani 320x256 és 640x256 vagy 320x200 és 640x200 pixeles módot (attól függően, hogy a gép PAL vagy NTSC verziójával rendelkeztünk), ami ideális volt, ha megjelenítőként egy TV-készüléket használtunk; a másik két mód, a 320x512 és a 640x512 (vagy a 320x400 és a 640x400) ugyanis csak interlacing révén volt elérhető, ami jobban festett monitoron (igaz, kicsit ott is remegett, de egy extra hardverkiegészítő segítségével ez is kiküszöbölhető volt).

Valamennyi módban egy 4096 színű palettáról lehetett válogatni, és az alacsonyabb felbontásokban (320x...) maximum 32, a magasabbakban (640x...) pedig legfeljebb 16 szín volt elérhető egyidejűleg - legalábbis alaphelyzetben. Alacsonyabb felbontásokban ugyanis rendelkezésre állt még két speciális mód is. Az egyik az úgynevezett HAM (Hold And Modify), ami egy kis trükkel egyidejűleg elérhetővé tette mind a 4096 színt. Ezt úgy oldotta meg, hogy készített egy 16 színből álló palettát, és az adott pixel vagy ebből választott egy színt, vagy lemásolhatta a tőle balra eső pixel két tetszés szerinti színösszetevőjének értékét, majd maga megadta a harmadikat, és így kapta meg a saját színét. Elképzelhető például, hogy az aktuális pixel lekoppintja bal oldali szomszédja piros és zöld színösszetevőinek értékeit, majd ő maga hozzáadja a kék összetevő értékét. Elméletben ily módon válik elérhetővé mind a 4096 szín, csak persze bizonyos keretek között, hiszen az egyes pixelek színe nem lehet bármilyen: nagymértékben függnek a "szomszédoktól", és az a veszély is fennáll, hogy egy pixel színének megváltoztatásával a tőle jobbra eső is átszíneződik (ez pedig beindíthat egy szép láncreakciót). Ennek ellenére a HAM fantasztikus volt, sokkal több, mint amit abban az időben akár a Macintosh, akár az IBM PC kínált, bár elsősorban állóképeken alkalmazták.

Később megjelent az Extra Half-Brite (EHB) mód is, ami 64 színt tett elérhetővé úgy, hogy bár csak 32 alapszín volt választható, a gép előállította és rendelkezésre bocsátotta valamennyinek a fele annyira világos verzióját.

Viszonyításképpen: az IBM PC-n a csúcsot az EGA (Enhanced Graphics Adapter) jelentette a nyolcvanas évek közepén, legfeljebb 640x350 pixeles felbontással és 16 színnel, ráadásul mindennemű gyorsítás nélkül, azaz a központi processzorra hárult minden feladat.

Hang

Az Amiga másik ütőkártyája. A hangvezérlő négy (!) különálló digitális csatornát biztosított, amelyeket két kimenetre osztott el, és így képes volt igazi sztereó hang előállítására. 9 oktáv volt elérhető, amplitúdó és frekvencia-modulációval egyaránt. A zenei programok is digitalizált hangszerekkel dolgoztak, és a felhasználó maga is készíthetett ilyeneket. A végeredmény lenyűgöző volt, főleg az IBM PC csipogójához képest...

A beépített beszédszintetizátor és a szöveg-beszéd átalakító szintén egyedülálló volt, mégpedig főleg azért, mert részét képezte az alapfelszereltségnek. (Emlékezzünk vissza, hogy ez a kiegészítő az integráció szintjén már régóta szerepelt a Commodore terveiben, mégpedig először a TED-famíliában.)

Egyéb

Érdemes megjegyezni, hogy az Amiga egy speciális memóriastruktúrával rendelkezett. Az úgynevezett Chip RAM a speciális chipek és a CPU számára egyaránt elérhető volt; az Amiga 1000-re 256 KB került ebből gyárilag, és mindössze 512 KB-ra lehetett bővíteni. (Erre azonban szükség is volt. Mivel ugyanis csak 8 KB ROM volt a gépben, ezért az operációs rendszert a memóriába kellett feltölteni.) Az úgynevezett Fast RAM viszont csak és kizárólag a központi processzornak volt fenntartva. (Ebből legfeljebb 8 MB-ot lehetett telepíteni bővítőkártyák segítségével.)

Az Amigához egyébként rendkívül sok érdekes kiegészítő született, ami nagyban hozzájárult a sikeréhez. Ilyen volt például az AmigaGen. Ez lehetővé tette, hogy a számítógépes grafikát rávetítsük egy bejövő videójelre, ami a képernyő háttérszínét váltotta fel, és így többek között feliratozásra is lehetőség nyílt. (Nem csoda, hogy az Amiga első nagy sikereit a videóstúdiókban aratta.) Hasonló célt szolgált az óriási népszerűségnek örvendő, vágásra és három dimenziós grafika készítésére egyaránt kiváló NewTek Video Toaster. Emellett persze születtek egyszerű képdigitalizálók is, amelyek remekül kihasználták a HAM mód nyújtotta előnyöket.

A Commodore a PC-vel való kompatibilitás érdekében sajtolt ki fejlesztőiből két kiegészítőt is. Az 1000 dolláros SideCar lényegében egy komplett IBM PC/XT volt egy kártyán, amit az Amiga 1000 egyetlen bővítőhelyébe kellett dugni. A másik megoldás egy mindössze 200 dolláros gyorsító volt, ami csupán támogatóként szolgált a szoftveres emulációhoz.

A merevlemez opcionális volt, miután egy 20 MB kapacitású példány mintegy 1000 dollárba került (!).

Mielőbb továbblépnénk, szeretnénk két apróbb megjegyzést tenni.

1) Az Amiga 1000 után szinte valamennyi modell igen sokféle változatban forgott közkézen, köszönhetően a gépek nagyszerű bővíthetőségének, valamint annak, hogy a Commodore az új fejlesztéseket - amennyiben lehetett - utóbb a régebbi termékekbe is beépítette, és a frissebb szállítmányok már így kerültek a forgalomba. E cikknek azonban nem lehet célja az, hogy dokumentálja az összes variánst, így az alábbiakban többnyire az első "hivatalos" verziókra fogunk összpontosítani, és eszerint értékeljük őket.

2) A HARDWARE HunPAGE hasábjain 2001 végén és 2002 elején lefolytatott szavazás alkalmával a Commodore-t és az Amigát kettéválasztottuk, lévén, a kettő nem egy és ugyanaz. E cikk keretei közt azonban mégis együtt tárgyaljuk őket, miután a sorsuk rendkívül szorosan összefonódott.

 

Átmeneti fellendülés

Gould 1986 márciusában igazgatóvá fokozta le a nem éppen tehetséges Marshall F. Smith-t és a helyébe Thomas Rattigan-t állította a Commodore élére. Gould csak annyit adott utasításba új pártfogoltjának, hogy ott csökkentse a költségeket, ahol csak tudja. A bérlistát így ismét jelentősen megkurtították, három üzemet bezártak és Rattigan szétcsapott a pénzügyi osztályon. Mindennek következtében az 1986 decemberében záródott üzleti negyedévben már 22 milliós jövedelmet könyvelhettek el, az 1987 márciusától visszaszámított egy év eredménye pedig összesen 28 millió dolláros profitot mutatott.


Az Amiga 500

1987-ben megjelent két új Amiga modell is. Az Amiga 2000 annyiban jelentett igazi újdonságot, hogy ez a gép már tartalmazta azt a nagyfokú bővíthetőséget, amit a tervezők az Amiga 1000-ből költségtakarékossági szempontok miatt kihagytak. Újdonságot jelentett az is, hogy a ROM mérete 256 KB-ra emelkedett, lehetővé téve az operációs rendszer abban való tárolását és a hosszan elnyúló töltési idő jelentős megkurtítását.

Az Amiga 2000 egyébiránt rengeteg különböző modellt megért; volt többek között Amiga 2000HD (SCSI vezérlővel és merevlemezzel), Amiga 1500 (két hajlékonylemez-meghajtóval, merevlemez nélkül) és Amiga 2500UX (az AT&T Unix System V operációs rendszer 4-es kiadásával, háromgombos egérrel, és rendszerint szalagos streamer-rel, valamint Ethernet-kártyával). A CPU is igen változatos képet mutatott: a kiindulópontot a jól ismert, 7 MHz-es 68000 jelentette az esetek többségében, de processzorkártyák segítségével utóbb akár 50 MHz-es 68060 is kerülhetett a gépekbe, valamint ezek segítségével a Fast RAM méretét is meg lehetett toldani legfeljebb 128 MB-tal. Az Amiga 2000 modellek nagy része amúgy 1 MB memóriával érkezett alaphelyzetben - 512 KB Chip RAM (legfeljebb 2 MB) és 512 KB Fast RAM (maximum 8 MB bővítőkártyákon). Időközben a chipkészlet is változott; amikor az Amiga 3000-rel együtt megjelent az Enchanced ChipSet, akkor az újabb Amiga 2000-modellekbe is azt telepítették.

Az Amiga 2000-nél azonban talán nagyobb jelentőségű volt a kistestvére, a sokkal kompaktabb Amiga 500, ami egybeépített kiszerelése és a bővítőfoglalatok lespórolása révén rendkívül olcsó lett, s így mindenki számára elérhetővé tette a Lorraine technológiáját. (A termék ugyancsak 7 MHz-es 68000 processzorral érkezett, a továbbfejlesztés lehetőségei azonban korlátozottabbak voltak.)

Összességében véve mindkét új számítógép sikeresnek bizonyult, mégpedig többnyire az ST sorozat kárára: az Atari ugyanis nem csinált semmit az 520ST óta, csak kiadta a bővített memóriával kecsegtető 1040ST-t, majd megindult lefelé a lejtőn.

  
Két szoftverhirdetés, a kettő között pedig a három legjobb út, hogy családunk megismerje a számítógépek világát...

 

Út a pusztulásba

Sajnos azonban Gould, aki a kezdetekben oly sokszor megmentette a Commodore-t, az utóbbi időben mintha csak folyamatosan a sírjának megásásán fáradozott volna: nem elég, hogy a jelek szerint ő menesztette három évvel korábban Tramiel-t, és választotta a helyébe a tehetségtelen Smith-t, de 1987. április 22-én elbocsátotta az alig több mint egy éve csatasorba állított, és elég eredményesnek mondható Rattigan-t. Hogy mi volt ennek az oka, arról mindkét fél mást mondott. Rattigan azt állította, hogy Gould egyszerűen dühös volt, amiért ő fölözött le minden dicsőséget a Commodore taplraállításának kapcsán, és szerződésszegés vádjával 9 millió dollárt húzott ki peres úton egykori alkalmazója zsebéből; Gould ezzel szemben arra hivatkozott, hogy Rattigan csak a cég bevételeinek 70 százalékát biztosító tengerentúli piacon tudott jó eredményeket felmutatni, míg a hazai (amerikai) piac bevételei körülbelül 54 százalékkal csökkentek az eltelt egy év alatt.

Eközben a Commodore PC vonalának 10-as, 20-as, 30-as és későbbi modelljei továbbra is mérsékelten sikeresek voltak Európában, ám az Egyesült Államok piacára nem tudtak betörni. Némileg ironikus módon még mindig a C64 tartotta el a céget, amelynek sikere töretlenül folytatódott, miközben az ára 100 dollár alá csökkent. Gould azonban tudta, hogy újításra van szükség, mégpedig két fronton is: kell egy forradalmi újdonság a 8 bites megoldások termékvonalán, és a lassan korosodó Amiga-ba is új életet kéne lehelni.

Még 1987-ben elkezdtek titokban dolgozni a Commodore 65 (másnéven C65 vagy C64DX) elnevezésű C64-utódon. A titoktartás azonban nem bizonyult túl sikeresnek, mert elég széles körben terjedtek a pletykák ahhoz, hogy a német 64'er magazin már 1988 áprilisában címlapsztorit csináljon belőle. A Commodore németországi kirendeltsége ekkor csak annyit mondott, hogy dolgoznak a C64 beépített 3.5 inches hajlékonylemez-meghajtóval ellátott verzióján, majd 1989-ben ejtett el egy apró információmorzsát az óvatlan Gould, amikor elhintette a hitelezőknek, hogy dolgoznak a gépen. 1991-ben aztán végre hivatalosan is lehetőséget kaptak a 64'er szerkesztői, hogy megtekintsék Frankfurtban az új gépet, és a kedvezményezettek csak szuperlatívuszokban tudtak beszélni a látottakról: egy fantasztikus megoldást láttak körülbelül nyolcvan százalékos C64-kompatibilitással, ugyanakkor továbbfejlesztett, hatcsatornás sztereó hanggal (két SID révén), 3.54 Mhz-es CSG65CE02 központi processzorral és Amiga-minőségű grafikával, aminek a csúcsát az 1280x400x4-es mód jelentette (80x25-ös karakteres üzemmód is elérhető volt a 40x25 mellett). A hivatalos bemutatóra azonban még nem érett meg a C65, mivel a Commodore még mindig a bugok eliminálásán fáradozott.


A C65, ami új életet lehelhetett volna a 8 bites világba

Időközben az Amiga is előrébbjutott: 1990 áprilisában jelent meg az első 32 bites modell, az Amiga 3000, ami jelentős változást hozott a grafikus képességek tekintetében is, mégpedig a korábban már említett Enhanced ChipSet jóvoltából. Megjelentek az 1280x256/200 és az 1280x512/400 pixeles üzemmódok (egy 64 színű palettából legfeljebb 4-et lehetett használni ezekben), valamint a VGA monitorokkal való kompatibilitás végett minden non-interlaced és interlaced módnak elérhetővé vált egy-egy speciális double scan rate vagy deinterlaced változata (15.625/15.734 KHz-ről 31.25/31.46 KHz-re emelték a frekvenciát, eliminálva a remegést). Processzorkártyákon később akár 233 MHz-es PowerPC 604e CPU-t is lehetett a gépbe illeszteni. Alaphelyzetben már 1 MB Chip RAM volt (maximum 2 MB), és az alaplapra 16 MB, processzorkártyákon 128 MB, bővítőkártyákon pedig akár 1 GB Fast RAM is telepíthető volt. S hogy teljes legyen a kép, még integrált SCSI vezérlő is helyet kapott a technológiailag igencsak "naprakész" gépben.

Ezután azonban jött egy kevésbé sikeres termék, mégpedig a drága CDTV (Commodore Dynamic TeleVision vagy Total Vision), amely a Babe, azaz "csecsemő" kódnevet kapta, miután épp kilenc hónapig fejlesztették. Ez voltaképp nem volt más, mint egy Amiga 500 1 MB memóriával és CD-ROM meghajtóval, infravörös távirányítóval szabályozható konzolként eladva, ami akár teljes értékű számítógépé is alakítható (lásd alább) - igaz, ez utóbbihoz kicsit sokba került (a Commodore e célra külön "bővítőcsomagot" is kiadott). Sajnos azonban hiába volt a CDTV oly figyelemreméltó, mivel a gyártó ismét elmulasztotta megtámogatni legújabb alkotását egy kellőképpen hatásos reklámhadjárattal, és a korát megelőző gépről még az ekkor már jól csengő Amiga logó is lemaradt. Mindemellett pedig igen kevés CD-s játék készült hozzá, és azok sem voltak jobbak a hajlékonylemezes változatoknál. Így a CDTV-nek el kellett buknia - a világ talán még mindig nem volt kész a multimédia forradalomra...


Egy CDTV teljes számítógéppé alakítva

Időközben megjelent az igen rövid életű Amiga 500+, ami lényegében annyiba különbözött elődjétől, hogy alaphelyzetben 2.04-es verzószámú operációs rendszerrel érkezett, és 1 MB Chip RAM volt benne, valamint Enhanced ChipSet került bele. Ezután jött az Amiga 600, ami lényegében nem más, mint egy Amiga 500+ olcsóbb kiszerelésben, lespórolva a numerikus billentyűzetet, és jelentősen csökkentve a bővíthetőséget is (igaz, egyben ez volt az első Amiga 2,5 inches IDE vezérlővel). Egyik sem aratott átütő sikert, és az adósságok csak növekedtek.

1991 végén - a kedvező sajtóvisszhang ellenére - törölték a C65-öt, és 1992-ben hivatalosan is búcsút intettek a 8 bites termékvonalnak, miután a C64 eladásai hosszú idő után csökkenni kezdtek, és a C64GS-hez hasonló próbálkozások kudarcba fulladtak. (A C64 Game System belül pontosan ugyanazt tudta, mint elődje, ám elhagyták a billentyűzetet, és a cartridge-bemenetet léptették elő elsődleges adathordozónak. A tervek szerint így varázsoltak volna konzolt az otthonokban egykor oly sikeres gépből. Sajnos azonban a termék aránytalanul drága volt ahhoz képest, hogy egy kicsivel többért bárki megvásárolhatta a nagyobb tudású asztali rendszert, ráadásul pedig a hardver tökéletes azonossága miatt nem készültek olyan játékok, amelyek csak a C64GS-en futottak, és ennél fogva jó okot szolgáltattak volna annak a megvásárlására.)

Az Amiga csillaga azonban ismét emelkedni látszott, amikor napvilágot látott az AGA (Advanced Graphics Architecture) chipset, az 1992 szeptemberében piacra dobott Amiga 4000-nek köszönhetően. A grafikus képességek igencsak kibővültek: egy 24 bites palettáról legfeljebb 256 szín volt használható valamennyi módban, kezdve a 320x256/200-tól egészen az 1280x512/400-ig, és a remegés-mentesítést itt már nem egy külön chip végezte (mint az Amiga 3000 esetében), illetve 262144 szín is elérhető volt az úgynevezett HAM8 üzemmódban. Az AGA ráaádul cserélhető is volt, hiszen a tervezők gondoltak a később félbehagyott AAA chipsetre való továbbfejlesztés lehetőségére. A gép Motorola 68040 vagy 68030 processzorral érkezett alaphelyzetben, a memóriahatárok pedig változatlanok maradtak. Legfeljebb négy hajlékonylemez-meghajtót lehetett rákötni, és a dupla sűrűségű lemezeket éppúgy támogatta a rendszer, mint a nagy sűrűségűeket, az integrált IDE vezérlő pedig két PIO Mode 0 merevlemezt és képes volt fogadni.

A néhány hónappal később piacra dobott Amiga 1200 voltaképp az Amiga 4000 kistestvére, és egyszersmind az egyik legnépszerűbb modell. Alaphelyzetben Motorola 68020 processzorral érkezett, kevesebb memóriát lehetett bele rakni (de még így is bőven elegendőt), és az IDE port nem volt pufferelt. A gépnek ugyan voltak hibái, amiért Gould idő előtt dobatta piacra a gépet, de az eladások mindennek ellenére jól mentek, és a Commodore felkészült a következő támadásra a konzolpiacon a CD32 "személyében". Az új gép lényegében egy Amiga 1200 volt CD-meghajtóval egybeépítve (a CDTV-hez hasonlóan teljes számítógéppé bővíthető), ami még video CD-k lejátszására is alkalmas volt, és így együtt a termék rendkívül ígéretesnek bizonyult: a növekvő számú kompaktlemezes Amiga szoftvereknek hála rendkívüli népszerűségnek örvendett az 1993-as és 1994-es években.


A CD32 és egy hirdetése

 

A vég

Látszólag minden összeállt: az Amiga 1200-ból 100 ezer példány kelt el, a CD32 lassan meghódította a piacot, és a PC-klónok mérsékelt sikere is töretlen volt. Ennek ellenére ezek voltak a Commodore végnapjai: mintha csak arra ítéltetett volna a cég, hogy bármi is történjék, a végén a süllyesztőbe kerüljön...

Gould még 1989-ben nevezte ki a cég élére a pénzember Mehdi Ali-t, akit azonban nem érdekelték a számítógépek, hanem csak egy dolog foglalkoztatta: Gould boldoggá tétele. Ez pedig azt jelentette, hogy profitot kell termelnie, bármi áron. Ezért az elkövetkezendő években folyamatosan csökkentette a kiadásokat és az alkalmazottak létszámát, köztük természetesen azokét is, akik az Amiga népszerűsítésén, illetve továbbfejlesztésén dolgoztak. A rajongók ugyan hosszan kitartottak, ám a fejlesztők kevésbé voltak türelmesek: miután látták, hogy Ali destruktív tevékenységének egyenes következménye lesz a Commodore pusztulása, szép lassan elpártoltak az Amigától, és többségük inkább a sokkal jövedelmezőbb, felfelé ívelő karrierű PC-re váltottak. Mindennek pedig meg is lett az eredménye: amikor már az oly sokáig jó profitot termelő C64 eladásai is csökkeni kezdtek, a rendkívül sikeres Amiga 500 gyártását pedig leállították, hamarosan nem maradt kiadás, amit csökkenteni lehetett volna, és nem maradt alkalmazott, akit el lehetett volna bocsátani - pénz pedig már nem volt egy esetleges fordulatra...

1993-ban 357 milliós veszteséget produkált a Commodore, és a piaci részesedése 1,7 százalékra csökkent. A végső állomásnak az 1994 április 29-én tett hivatalos bejelentést tekinthetjük: ekkor zárta be kapuit az anyacég. A kanadai kirendeltség még 1996-ig bírta, miután addig eltartotta magát a fennmaradt raktárkészletek kiárusításából. A brit kirendeltség már kevésbé volt szerencsés, habár azon kevesek közé tartozott, amelyet megpróbáltak megmenteni saját alkalmazottai: a vezetők azonban túl későn nyilvánították ki szándékukat a cég megvásárlását illetően, hiszen időközben mindenki elpártolt az Amiga-tól, és mellesleg a szükséges tőke sem volt meg.

Két óriáscég, az amerikai Dell és az európai Escom között indult meg végül a harc a romokért. (Az Escom valójában csak a Commodore védjegyre pályázott, ám a csődeljárás vezetői ragaszkodtak ahhoz, hogy egyben szabaduljanak meg mindentől.) Végülis az döntött kettejük között, hogy a Dell 30 napot kért a készletek leltárba vételéhez, ám ez elfogadhatatlannak bizonyult a másik fél számára, aki inkább lemondott egy millióról, és elfogadta az Escom azonnali 14 millióját.

Kontinensünk akkori egyik legnevesebb PC-gyártója azon melegében szétcincálta új tulajdonát: a Commodore nevét felhasználva létrehozta a Commodore BV-t, amely hamarosan Pentium processzorokon alapuló PC-klónokat dobott piacra, miközben az Amiga-t egy külön cégbe osztották, Amiga Technologies néven. Ez utóbbi azonban semmiféle támogatást nem kapott az anyacégtől, amely elsősorban nem is őt akarta, ezért nem történt sokminden azonkívül, hogy született egy új logó, megjelentettek új Kickstart ROM-okat, és piacra dobták a torony kiszerelésű Amiga 4000-et (stílszerűen Amiga 4000T néven), amit azonban még a Commodore fejlesztett ki.

1996 júniusában aztán az Escom is csődöt jelentett, és ez - figyelembe véve a PC térhódítását - az Amiga végét jelenthette volna, főként, miután az amerikai Viscorp irányába történő eladás sem sikerült. Végül aztán egy másik PC-gyártó, a Gateway (a későbbi Gateway 2000) horgára akadt a a cég, ám a régóta várt Amiga OS 3.5 megjelenésén kívül nem történt semmi említésre méltó, amíg az addig ismeretlen Amino Development Corporation megvásárolta a logót, a licencet és a lehetőséget, hogy kezdjenek mindezzel valamit. (Magyarán a Gateway 2000 tulajdonában vannak mindmáig az Amiga és a C64 szabadalmai is.) Ezután új nevet vettek fel: Amiga International, ami még napjainkban is fennáll...

Ami magát a Commodore nevét illeti: azt is kísérte az átok. A Commodore BV az egykori Escom holland kirendeltségének tulajdonába került, és nevet váltott Commodore NL-re. Ez a cég azonban 1997-ben tönkrement, és megvásárolta a holland Tulip BV. Újraindították a Commodore nevét viselő PC-k előállítását évente 1 millió egység előállításának tervével, de aztán a Tulip is csődöt jelentett...

Végül még érdemes külön is említést tenni az egykori MOS Technology-ról, amit a Commodore Semiconductor Group korábbi vezetése vásárolt meg több, mint 5 millió dollárért a tervekkel és az üzemekkel együtt, majd Pennsylvania állam Norristown városában új céget alapítottak GMT Microelectronics néven.

És hogy mi lett a többiekkel?

Tramiel 1986-ra ismét jövedelmezővé tette az Atarit, ám a cég utána elkezdte termelni a veszteséget. 1989-ben az első színes kézijáték, a Lynx sem aratott kellő sikert (habár nagy szenzációnak bizonyult). 1993-ban visszatérés gyanánt előrkukkoltak az első 64 bites konzollal, a Jaguar-ral, ami szép eredményt ért el (körülbelül 200 ezer példány kelt el belőle), ám a cégnek egyszerűen már nem volt helye a piacon a PC hihetetlen térhódítása mellett. A Commodore alapítója pedig gyorsan felismerte ezt, és miután nem akarta, hogy elússzon a pénze egy veszteséges vállalkozás miatt, az Atari-t végül egy Szilikonvölgy-beli lemezmeghajtó-gyártóba, a JTS-be olvasztotta. Ez utóbbiban mindmáig komoly érdekeltsége van, ám aktív szerepet már nem vállal: alapvetően nyugdíjazta magát. (Az Atari-t pedig 1998-ban "kivásárolta" a Hasbro, mindössze 5 millió dollárért.)

Jay Miner a nyolcvanas évek második felében otthagyta a Commodore-t, és később az Atari Lynx megalkotójaként híresült el (átmenetileg visszatért a gyökereihez), majd szívritmus-szabályozókon és egyebeken dolgozott, egészen 1994-ben bekövetkezett halálig. Egyesek szerint a Commodore csődjének a híre vitte a sírba...


Az érdekesség kedvéért még egy extra: egy Commodore 386LT laptop

 

Konklúzió

Foglaljuk össze röviden, mi mindent ért el a Commodore. A mikroszámítógépek egyik úttörője; eladási rekordokat döntött a VIC-20, majd a C64 révén; nevéhez fűződik az első színes kijelzős hrodozható számítógép és a páratlan LCD; piacra segítette az első multimédia számítógépet, az Amiga-t (ne feledjük, hogy ha Tramiel szerzi meg a céget, az Amiga talán meg sem jelenik, legalábbis a ma ismert formájában biztosan nem); és elkészítette az első CD-alapú konzolokat. Így azonban még messze nem teljes a lista, hiszen nem szerepelnek benne egyes ígéretes technológiai megoldások, mint például a TED, a BX256 vagy akár a C128...

Mindazok, akik mélyrehatóbban foglalkoztak a témával, örökre elátkozták Gould és Mehdi nevét. A jelek szerint valóban ők is voltak a felelősek azért, hogy ilyen szép "életutat" követően a süllyesztőbe került a Commodore. Ám most már késő ezen morfondírozni. Ehelyett reméljük, hogy sikerült meggyőzni azokat is e cég megoldásainak nagyszerűségéről, akik idáig talán nem is tudtak róla, hogy volt élet az IBM-en és az Apple-n kívül, és egyúttal tudtunk némi plusz információval, válaszokkal szolgálni azok számára is, akiknek életében meghatározó szerepet töltött be a C64, az Amiga vagy bármilyen más Commodore termék. Számukra csak egyvalamit tudunk ajánlani: keressék fel az egykori gépekkel foglalkozó kismilliónyi honlap egyikét-másikát, és a letölthető emulátorok és programgyűjtemények segítségével nosztalgiázzanak...

Éhn Dávid

 







The C64 Banner Exchange
The C64 Banner Exchange


The C64 Banner Exchange
The C64 Banner Exchange